skalp-slot |
Wysłany: Pon 17:34, 13 Lut 2006 Temat postu: |
|
MAP
Format: MAP [parametry]
Funkcja: Zarządzanie napędami logicznymi.
grafika/greendot.gif 156 BSposób użycia:
W systemie DOS nie istnieją pojęcia serwera i woluminu, które są niezbędne do określenia pliku w środowisku sieciowym. Stad określonym katalogom z uwzględnieniem serwera i woluminu przyporządkowane są pewne litery. Zostają utworzone w ten sposób napędy logiczne. Możliwe jest następujące zarządzanie tymi napędami, w zależności od parametrów:
* wypisywanie aktualnych przyporządkowań:
MAP [napęd:]
Napęd jest to jednoliterowa nazwa napędu. Jeżeli nie zostanie podana, to zostaną wypisane wszystkie przyporządkowania.
* utworzenie i zmiana aktualnych przyporządkowań:
MAP ścieżka
Przyporządkowanie domyślnemu napędowi logicznemu danej ścieżki.
MAP napęd:=[napęd: | ścieżka]
Przyporządkowanie podanemu napędowi logicznemu danej ścieżki, lub ścieżki przyporządkowanej do danego napędu.
MAP [opcja] drive:
Dostępne są następujące opcje (należy zamiast pełnej nazwy wpisać wielkie litery w niej występujące):
INSert - dołączenie nowego napędu do poszukiwań
DELete - usuniecie napędu
REMove - usuniecie napędu
Next ścieżka - dołączenie kolejnego dostępnego napędu do podanej ścieżki
* utworzenie i zmiana napędów dla poszukiwań:
MAP [opcja] napęd:=[napęd:scieżka]
Możliwe jest użycie wyżej wymienionego zestawu opcji.
* przyporządkowanie katalogu korzenia danego napędu do danej ścieżki:
MAP ROOT napęd:=ścieżka
Katalog korzenia jest to najwyższy katalog w hierarchicznym systemie katalogów. Oznacza to ze wszystkie katalogi znajdujące się w danym napędzie są jego podkatalogami.
* sterowanie wykonaniem komendy
MAP DISPLAY ON
Wyświetlanie aktualnie wykonywanej czynności. Jest to standardowe ustawienie.
MAP DISPLAY OFF
Podczas wykonywania komendy MAP nie będą wyprowadzane na ekran żadne komunikaty, do czasu użycia komendy MAP DISPLAY ON.
MAP ERRORS ON
Komunikaty o błędach "powstałych w trakcie wykonania komendy MAP będą wyświetlane na ekranie. Jest to standardowe ustawienie.
MAP ERRORS OFF
Komunikaty o błędach nie będą wyświetlane na ekranie.
grafika/bluedot.gif 1001 BPrzykłady użycia:
MAP H:=KADRY/USR1:PERSONEL\KOWALSKI\RAPORT <Enter>
Utworzenie nowego napędu logicznego H. Przyporządkowanie mu ścieżki do katalogu RAPORT w katalogu KOWALSKI, który następnie jest w podkatalogu PERSONEL woluminu USR1 serwera KADRY.
MAP J:=H: <Enter>
Utworzenie nowego napędu logicznego J i przyporządkowanie mu ścieżki takiej jak dla napędu H.
MAP DEL J: <Enter>
Usuniecie napędu logicznego J.
MAP INS S3:=KADRY/SYS:HOME <Enter>
Dodanie nowej ścieżki poszukiwań.
MAP DISPLAY OFF <Enter>
Wyłączenie wyświetlania komunikatów o wykonaniu komendy MAP.
MAP ERRORS ON <Enter>
Włączenie wyświetlania błędów "powstałych w trakcie wykonywania komendy MAP.
Przykłady użycia:
MAP H:=KADRY/USR1:PERSONEL\KOWALSKI\RAPORT <Enter>
Utworzenie nowego napędu logicznego H. Przyporządkowanie mu ścieżki do katalogu RAPORT w katalogu KOWALSKI, który następnie jest w podkatalogu PERSONEL woluminu USR1 serwera KADRY.
MAP J:=H: <Enter>
Utworzenie nowego napędu logicznego J i przyporządkowanie mu ścieżki takiej jak dla napędu H.
MAP DEL J: <Enter>
Usuniecie napędu logicznego J.
MAP INS S3:=KADRY/SYS:HOME <Enter>
Dodanie nowej ścieżki poszukiwań.
MAP DISPLAY OFF <Enter>
Wyłączenie wyświetlania komunikatów o wykonaniu komendy MAP.
MAP ERRORS ON <Enter>
Włączenie wyświetlania błędów "powstałych w trakcie wykonywania komendy MAP.
Przykłady użycia:
MAP H:=KADRY/USR1:PERSONEL\KOWALSKI\RAPORT <Enter>
Utworzenie nowego napędu logicznego H. Przyporządkowanie mu ścieżki do katalogu RAPORT w katalogu KOWALSKI, który następnie jest w podkatalogu PERSONEL woluminu USR1 serwera KADRY.
MAP J:=H: <Enter>
Utworzenie nowego napędu logicznego J i przyporządkowanie mu ścieżki takiej jak dla napędu H.
MAP DEL J: <Enter>
Usuniecie napędu logicznego J.
MAP INS S3:=KADRY/SYS:HOME <Enter>
Dodanie nowej ścieżki poszukiwań.
MAP DISPLAY OFF <Enter>
Wyłączenie wyświetlania komunikatów o wykonaniu komendy MAP.
MAP ERRORS ON <Enter>
Włączenie wyświetlania błędów "powstałych w trakcie wykonywania komendy MAP.
Przykłady użycia:
MAP H:=KADRY/USR1:PERSONEL\KOWALSKI\RAPORT <Enter>
Utworzenie nowego napędu logicznego H. Przyporządkowanie mu ścieżki do katalogu RAPORT w katalogu KOWALSKI, który następnie jest w podkatalogu PERSONEL woluminu USR1 serwera KADRY.
MAP J:=H: <Enter>
Utworzenie nowego napędu logicznego J i przyporządkowanie mu ścieżki takiej jak dla napędu H.
MAP DEL J: <Enter>
Usuniecie napędu logicznego J.
MAP INS S3:=KADRY/SYS:HOME <Enter>
Dodanie nowej ścieżki poszukiwań.
MAP DISPLAY OFF <Enter>
Wyłączenie wyświetlania komunikatów o wykonaniu komendy MAP.
MAP ERRORS ON <Enter>
Włączenie wyświetlania błędów "powstałych w trakcie wykonywania komendy MAP.
Uwagi:
Konieczne jest użycie komend MAP DISPLAY OFF i MAP ERRORS OFF przed innym użyciem komendy MAP w pliku LOGIN SCRIPT.
Możliwe jest stosowanie do 16 ścieżek poszukiwań (od S1 do S16).
ze stronki http://base.terramail.pl/novls.html#map |
|
skalp-slot |
Wysłany: Pon 17:34, 13 Lut 2006 Temat postu: |
|
#
Znak poprzedzający wywołanie programu zewnętrznego np. EXE, BAT, COM.
Składnia:
#[ścieżka]program [parametry]
Przykład zastosowania:
#NLIST USER /A
ATTACH
Przyłączenie się do serwera Novell NetWare wersji 2.x lub 3.x, lub wersji 4.x pracującego w trybie bindery.
Składnia:
ATTACH [NAZWA SERWERA[/NAZWA UŻYTKOWNIKA];HASŁO]]]
Przykład zastosowania:
ATTACH SOSIK
podłączenie się do serwera SOSIK; system zapyta o nazwę i hasło
ATTACH SOSIK/FRANEK
podłączenie do serwera SOSIK jako użytkownik FRANEK; system zapyta o haslo
--------------------------------------------------------------------------------
BREAK
Dozwala albo zabrania przerywania wykonywania programu zgłoszeniowego Login Script.
Składnia:
BREAK [ON|OFF]
Przykład zastosowania:
BREAK OFF
zablokowanie przerwania wykonywania Login Script-u przez CTRL-BREAK i CTRL-C
BREAK ON
dozwolenie przerywania Login Script-u
--------------------------------------------------------------------------------
COMSPEC
Ustala gdzie znajduje się interpreter poleceń systemu operacyjnego.
Składnia:
COMSPEC=[ŚCIEŻKA]COMMAND.COM
Przykład zastosowania:
COMSPEC=S1:COMMAND.COM
Interpreter znajduje się w katalogu określonym jako ścieżka przeszukiwań S1
COMSPEC=Z:\DOS\COMMAND.COM
Interpreter znajduje się w napędzie, któremu przypisano literę Z i katalogu DOS
--------------------------------------------------------------------------------
CLS
Czyszczenie ekranu.
Składnia:
CLS
Przykład zastosowania:
CLS
czyści ekran
--------------------------------------------------------------------------------
CONTEXT
Zmienia aktualny kontekst na podany.
Składnia:
CONTEXT [KONTEKST]
Przykład zastosowania:
CONTEXT .OU=ZSTP.O=BKKK
CONTEXT .ZSTP.BKKK
zmienia kontekst aktualny na .ZSTP.BKKK
--------------------------------------------------------------------------------
DISPLAY
Wyświetla zawartość zbioru tekstowego na ekranie.
Składnia:
DISPLAY [ŚCIEŻKA]ZBIÓR
Przykład zastosowania:
DISPLAY Z:NOTKA.TXT
DISPLAY F:\INFO\INFO.TXT
--------------------------------------------------------------------------------
FDISPLAY
Wyświetla na ekranie plik tekstowy z pominięciem znaków niedrukowalnych.
Składnia:
FDISPLAY [ŚCIEŻKA]PLIK
Przykład zastosowania:
FDISPLAY Z:MEMO.TXT
--------------------------------------------------------------------------------
DOS BREAK
Dopuszcza lub zabrania przerwanie programu wywołanego w systemie DOS przez naciśnięcie CTRL-C lub CTRL-BREAK. Nie dotyczy login scriptu.
Składnia:
DOS BREAK [ON | OFF]
Przykład zastosowania:
Zabronienie przerwania
DOS BREAK OFF
--------------------------------------------------------------------------------
DOS SET
Ustawienie wartości zmiennej środowiskowej MS DOS. (Komanda analogiczna do SET w DOS-ie.
Składnia:
DOS SET NAZWA ZMIENNEJ="WARTOSC"
Przykład zastosowania:
DOS SET TZ="MET-1"
--------------------------------------------------------------------------------
DOS VERIFY
Wymusza weryfikację poprawności zapisu przy kopiowaniu plików na napędy lokalne.
Składnia:
DOS VERIFY [ON | OFF]
Przykład zastosowania:
DOS VERIFY ON
Włączenie weryfikacji zapisu.
--------------------------------------------------------------------------------
DRIVE
Ustala, który z napędów stanie się aktualny po zakończeniu logowania do sieci.
Składnia:
DRIVE [NAPĘD | *N]
Przykład zastosowania:
DRIVE J:
napęd J: stanie się napędem aktualnym
DRIVE *3
trzeci z kolei napęd stanie się aktualny
--------------------------------------------------------------------------------
EXIT
Kończy wykonywanie login script-u i uruchamia program zewnętrzny.
Składnia:
EXIT "NAZWA PROGRAMU"
Przykład zastosowania:
EXIT "NETADMIN"
EXIT "NC.EXE"
--------------------------------------------------------------------------------
FIRE PHASERS
Wydanie dźwięków przez stację.
Składnia:
FIRE PHASERS N TIMES
N nie może być większe od 9
Przykład zastosowania:
FIRE PHASERS 3 TIMES
wydanie 3 dźwięków przez stację roboczą
--------------------------------------------------------------------------------
GOTO
Skok do etykiety. Etykieta musi istnieć. Jest to ciąg znaków zakończony dwukropkiem.
Składnia:
GOTO etykieta:
Przykład zastosowania:
GOTO LOOP:
--------------------------------------------------------------------------------
IF..THEN
Instrukcja warunkowa.
Składnia:
IF WARUNEK [AND|OR WARUNEK] THEN INSTRUKCJA1
[ELSE]
INSTRUKCJA2]
[END]
Przykład zastosowania:
IF NDAY_OF_WEEK="1" OR NDAY_OF_WEEK="6" THEN
WRITE "Masz weekend a Ty pracujesz ?"
ELSE WRITE "PRACUJ, PRACUJ"
END
--------------------------------------------------------------------------------
INCLUDE
Wykonanie podprogramu zawartego w podanym pliku lub w podanym obiekcie NDS.
Składnia:
INCLUDE [ŚCIEŻKA]PLIK | OBIEKT
Przykład zastosowania:
INCLUDE F:SUBROUTE.LGS
wykonanie login scriptu zawartego w pliku subroute.lgs
INCLUDE .PROFIL.PRAC.ABIS
wykonanie programu login script zawartego w profilu PROFIL w kontenerze PRAC i organizacji ABIS.
--------------------------------------------------------------------------------
LASTLOGINTIME
Wypisuje czas ostatniego logowania do sieci.
Składnia:
LASTLOGINTIME
Przykład zastosowania:
LASTLOGINTIME
--------------------------------------------------------------------------------
MACHINE
Ustawia wartość zmiennej systemowej DOS o nazwie MACHINE.
Składnia:
MACHINE=nazwa
Przykład zastosowania:
MACHINE=IBM
--------------------------------------------------------------------------------
NO_DEFAULT
Może wystąpić w kontenerowym lub profilowym Login Scripcie. Zabrania wykonania domyślnego programu zgłoszenia użytkownika.
Składnia:
NO_DEFAULT
Przykład zastosowania:
NO_DEFAULT
--------------------------------------------------------------------------------
SWAP
Przenosi kod programu zgłoszenia do pamięci górnej lub na dysk, jeżeli przy wykonywaniu polecenia # zabrakło pamięci operacyjnej.
Składnia:
SWAP [ścieżka]
Przykład zastosowania:
SWAP SYS:TEMP
--------------------------------------------------------------------------------
NOSWAP
Zabrania przenoszenia kodu Loginscriptu na dysk w przypadku braku pamięci po wykonaniu rozkazu #.
Składnia:
NOSWAP
Przykład zastosowania:
NOSWAP
--------------------------------------------------------------------------------
PAUSE
Wstrzymuje działanie LoginScriptu do czasu naciśnięcia dowolnego przycisku. Na ekranie pojawia się napis Strike any key when ready....
Składnia:
PAUSE
Przykład zastosowania:
PAUSE
--------------------------------------------------------------------------------
REM
Pozwala na wypisanie lini komentarza w programie LoginScript. Zamiennie można używać znaków * lub ;
Składnia:
REM [komentarz]
Przykład zastosowania:
REM To jest komentarz
; To też
* i to też
--------------------------------------------------------------------------------
SET
Ustawia wartość zmiennej systemowej dla MS DOS.
Składnia:
SET zmienna="wartość"
Przykład zastosowania:
SET PROMPT="$P$G"
SET TZ="GMT+1"
--------------------------------------------------------------------------------
SET TIME
Włącza lub wyłącza synchronizację zegara stacji roboczej z zegarem serwera.
Składnia:
SET TIME ON|OFF
Przykład zastosowania:
SET TIME ON
--------------------------------------------------------------------------------
WRITE
Pozwala wyświetlić na ekranie ciąg znaków lub wartości zmiennych.
Składnia:
WRITE "[tekst]%zmienna[;][zmienna]
tekst oznacza dowolny ciąg znaków. Możliwe jest stosowanie specjalnych znaków formatujących:
\r - powrót kursora do początku lini
\n - przejście kursora do nowej linii
\" - wypisanie cudzysłowia
\7 - wydanie dźwięku
Chcąc wypisać wartość zmiennej systemowej MS DOS należy ująć ją ww nawiasy ostre.
Oprócz samych tekstów możliwe jest także wypisywanie wyników operacji na tekstach. Dostępne są następujące operacje:
; - złączenie, konkatenacja tekstów
* - mnożenie
/ - dzielenie
% - dzielenie modulo
+ - dodawanie
- - odejmowanie
>> - obcięcie n znaków z prawej strony ("1234" >> 3 daje w wyniku "1")
<< - obcięcie n znaków z lewej strony
Przykład zastosowania:
WRITE "WITAJ"
WRITE "WITAJ %LOGIN_NAME"
WRITE "WITAJ";login_name
WRITE "Dzisiaj jest/n%DAY"
WRITE "UWAGA /7/n PAMIETAJ O ZEBRANIU"
jakby co to linki:
http://wizard.ae.krakow.pl/~wilusz/netware/page1.html
http://wizard.ae.krakow.pl/~wilusz/netware/page2.html |
|
skalp-slot |
Wysłany: Pon 17:33, 13 Lut 2006 Temat postu: ćwiczenia |
|
znalezione na www.wuesbe.fora.pl
LOGIN SCRIPT
Program zgłoszeniowy (LOGIN SCRIPT)
Każdy użytkownik systemu Novell Netware może mieć utworzony program zgłoszeniowy, który wykonywany jest po poprawnym zalogowaniu się użytkownika w sieci. Wykorzystując ten fakt administrator lub sam użytkownik może dowolnie kształtować środowisko systemu, w którym będzie pracował. Istnieją trzy rodzaje programu zgłoszeniowego:
LOGIN SCRIPT systemowy lub inaczej kontenerowy
LOGIN SCRIPT profilowy lub inaczej grupowy
LOGIN SCRIPT indywidualny lub inaczej prywatny użytkownika
Kolejność wykonywania programów zgłoszeniowych jest taka sama w jakiej zostały wymienione. W przypadku braku LOGIN SCRIPTU indywidualnego zostaje wykonany domyślny program zgłoszenia.
UWAGA: Zdefiniowanie LOGIN SCRIPTU kontenerowego i profilowego a nie zdefiniowanie indywidualnego powoduje, że zostaje wykonany program domyślny, który może zmieniać parametry środowiska systemu użytkownika. A zatem jeżeli zostaje zdefiniowany program kontenerowy lub profilowy to należy również zdefiniować program indywidualny użytkownika (nawet np. wypisanie pustej lini lub przywitania).
LOGIN SCRIPT KONTENEROWY - zwykle ustawiany przez administratora systemu lub inną osobę upoważnioną (mającą prawa RW lub prawo S do własności Login Script danego kontenera). Jego zadaniem jest ustawienie środowiska pracy systemu w zależności od potrzeb danej instytucji lub grupy użytkowników danego kontenera.
LOGIN SCRIPT PROFILOWY - zwykle ustawiany przez osobę kierującą (prawa RW lub prawo S do własności profilu Login Script) pewną grupą ludzi. Umożliwia stworzenie identycznego środowiska pracy dla grupy ludzi (użytkowników).
UWAGA: Aby LOGIN SCRIPT kontenerowy lub profilowy mógł być wykonany to każdy użytkownik sieci powinien mieć prawo Browse do tego kontenera lub profilu oraz prawo Read do jego własności LOGIN SCRIPT. Jeżeli tak nie jest to programy zgłoszeniowe nie będą wykonane !
LOGIN SCRIPT INDYWIDUALNY - umożliwia danemu użytkownikowi samodzielne skonfigurowanie środowiska pracy systemu w zależności od potrzeb. Należy jednak zwrócić uwagę aby swoim programem zgłoszeniowym nie zakłócić w znaczącym stopniu ustawień wprowadzonych przez LOGIN SCRIPT kontenerowy lub profilowy, jeżeli takowe istnieją (dotyczy to w szczególności mapowania dysków i ustawiania ścieżek przeszukiwań). Indywidualny LOGIN SCRIPT jest zwykle dla użytkownika zawsze dostępny (czasami może to blokować administrator) i posiada prawo RW do swojej własności LOGIN SCRIPT. Dzięki temu może go wykonywać oraz zmieniać.
ZMIENNE:
DAY
Numer dnia miesiąca "01","02",..."31"
DAY_OF_WEEK
Nazwa dnia tygodnia "Monday","Tuesday",...
MONTH
Numer miesiąca w roku "01","02",...."12"
MONTH_NAME
Nazwa miesiąca "January","Feburary",....
NDAY_OF_WEEK
Numer dnia tygodnia "1"-nd,"2"-pn,.....
SHORT_YEAR
Dwie ostatnie cyfry w numerze roku
YEAR
Cztery cyfry roku "1999","2000"
AM_PM
"am" - przed południe, "pm" - popołudnie
GREETING_TIME
Pora dnia, "morning","afternoon","evening"
HOUR
Godzina doby,"1","2",..."12"
HOUR24
Godzina doby "00","01",..."23"
MINUTE
Minuta bieżącej godziny,"00","01",...,"59"
SECOND
Sekunda bieżącej minuty,"00","01",...,"59"
FULL_NAME
Pełna nazwa użytkownika w sensie NDS
LAST_NAME
Zawartość własności "nazwisko" użytkownika w NDS
LOGIN_NAME
Nazwa użytkownika używana do logowania (login name)
MEMBER OF "grupa"
TRUE jeżeli użytkownik jest członkiem grupy "grupa"
NOT MEMBER OF "grupa"
TRUE jeżeli użytkownik nie należy do grupy "grupa"
PASSWORD_EXPIRES
Ilość dni jaka pozostała do wygaśnięcia ważności konta
USER_ID
Numer wewnętrzny nadany przez system użytkownikowi.
FILE_SERVER
Nazwa serwera domyślnego do którego zalogowany jest użytkownik
NETWORK_ADRESS
Ośmioznakowy numer logiczny okablowania czyli numer sieci. Zapis szesnastkowy, "000019AA"
MACHINE
Nazwa określająca typ komputera "IBM_PC"
NETWARE_REQUESTER
Dla systemu OS/2 wersja oprogramowania
OS
Nazwa systemu operacyjnego stacji roboczej "MSDOS","DRDOS" itp.
OS_VERSION
Numer wersji systemu DOS, "V3.30","V5.00", itd.
P_STATION
Numer karty sieciowej. Zapis szesnastkowy np. "00001B24FF0A"
SHELL_TYPE
Wersja oprogramowania sieciowego pracującego na stacji roboczej
SMACHINE
Skrócona nazwa typu komputera "IBM"
STATION
Numer logiczny stacji
ACCESS_SERVER
TRUE - gdy stacja korzysta z oprogramowania NetWare Access Services
ERROR_LEVEL
Numer błędu przy wykonywaniu login scriptu
0 - brak błędów
%n
n - ty parametr w poleceniu LOGIN
W jednej linii musi być jedno i tylko jedno polecenie mające maksymalnie 150 znaków.
Linia musi być zakończona enterem
Parametr %0 zawiera zawsze nazwę aktualnego servera (aktualnego przy wykonywaniu komendy LOGIN), %1 nazwę użytkownika , następne %2 itd. zawierają wartości podane przy wywołaniu login scriptu.
LINK DO TEGO Z OBRAZKAMI:
http://wizard.ae.krakow.pl/~wilusz/netware/page4.html |
|